بزرگترین و مهمترین تفاوتی که کنکور سراسری سال 86 دانشگاه های ایران داشت، اعمال شرط معدل در پذیرش نهایی در دانشگاه بود. اما این اتفاق برای داوطلبان خارج از کشور نیفتاد

آنها البته هنوز پاسخی در این باره نگرفته‌اند. اما عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش دلیل چنین اتفاقی را در آزمون دیپلم داوطلبان ایرانی مقیم خارج می داند. او در حاشیه نشست وزیر علوم و معاونانش با خبرنگاران، به همشهری امارات گفت: «بسیاری از داوطلبان خارج از کشور در آزمون نهایی سراسری کشوری سال سوم دبیرستان شرکت نکرده اند و نمره قابل استناد ندارند. به همین دلیل در سنجش آنها برای ورود به دانشگاه، صددرصد نمره آزمون سراسری (کنکور) در نظر گرفته شد. اما برای آن دسته که نمره آزمون سراسری دیپلم را داشتند، در سنجش آنها 10 درصد معدل دیپلم اعمال شد.»
به گفته پورعباس امسال هم چنین اتفاقی برای داوطلبان خارج از کشور می افتد: «امسال هم اگر داوطلبان خارج از کشور در آزمون سراسری سال سوم دبیرستان شرکت نکنند، براساس صددرصد نمره آزمون کنکور پذیرش می شوند و طرح اعمال 15 درصدی معدل دیپلم در سنجش نهایی برای آنها اجرا نخواهد شد.»
او به داوطلبان خارج از کشور توصیه می کند در آزمون سراسری دیپلم که در سراسر ایران و نمایندگی های وزارت آموزش و پرورش در کشورهای دیگر برگزار می شود، شرکت کنند تا معدل دیپلم آنها در پذیرش نهایی در دانشگاه ها تاثیر داشته باشد. در کنکور سال 87 قرار است معدل دیپلم 15 درصد در پذیرش نهایی تاثیر داشته باشد.
البته آنطور که از شواهد امر بر می آید، تاثیر معدل آزمون های سراسری دو سال آخر دوره دبیرستان (سوم و پیش دانشگاهی) به زودی جای کنکور را می گیرد و همه داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه های ایران، باید نمره نهایی و سراسری داشته باشند. در طرحی که مجلس برای حذف کنکور در نظر گرفته است، باید نمرات نهایی دو سال آخر دبیرستان شرط ورود به دانشگاه باشد و براساس آن کرسی ادامه تحصیل به داوطلبان اختصاص یابد. پورعباس البته شرط اجرایی شدن این طرح را به استاندارد شدن آزمون های نهایی آموزش و پرورش مربوط می داند: «در صورت برگزاری امتحانات استاندارد کشوری سالهای سوم و پیش دانشگاهی توسط وزارت آموزش و پرورش و انتقال دادهها، سازمان سنجش آمادگی حذف کنکور را خواهد داشت.»
همچنین محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم هم در این نشست درباره طرح کنکور گفت: «وزارت علوم آمادگی کامل برای اجرای این قانون را دارد، مشروط بر اینکه وزارت آموزش و پرورش بستر لازم را فراهم کند. آموزش و پرورش باید امتحانات مقاطع پیش دانشگاهی و سال دوم متوسطه را نیز به صورت سراسری و استاندارد برگزار کند. در صورت تحقق این امور ما آمادگی کامل برای اجرای قانون حذف کنکور را داریم، به عبارت دیگر اگر آموزش و پرورش توان آنرا داشته باشد این قانون اجرا میشود. حذف کنکور به معنای برگزاری یک آزمون سراسری همزمان، یک طرف قضیه است و بحث رقابت برای ورود به آموزش عالی کشور طرف دیگر قضیه است که همیشه باقی خواهد ماند.»
زاهدی عقیده دارد که بحث اعمال سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو که مصوبه مجلس است، باید اجرا شود تا بتوان تعیین کرد هر فرد در کدام دانشگاه و رشته پذیرفته میشود: «به عبارت دیگر باید شیوه و راهکاری برای پذیرش دانشجو در رشتهها و دانشگاههای مختلف وجود داشته باشد.»

پذیرش جنسیتی نداریم
اما خبرهای این نشست تنها به کنکور خلاصه نمی شد. سوالاتی مانند پذیرش جنسیتی، آموزش مجازی، دوره های فراگیر پیام نور، حضور دانشگاه های خارجی در ایران و سوالاتی دیگر هم مورد بحث وزیر علوم و معاونانش با خبرنگاران بود.
پورعباس در پاسخ به سوالی درباره پذیرش جنسیتی در برخی رشته ها این چنین پاسخ داد: «محدودیتی برای پذیرش دانشجویان بر اساس جنسیت اعمال نکردیم، اما پذیرش 30 درصد تعداد کمی از رشتهها را برای هر دو جنس تضمین کردهایم و مابقی ظرفیت نیز به صورت رقابتی تکمیل میشود.»
طبق آماری که رییس سازمان سنجش ارائه داد، تعداد دختران پذیرفته شده در کنکور سراسری به گروه پزشکی 61 درصد بوده است و این در حالی است که فقط 39/39 درصد تعداد پذیرفته شدگان را پسران تشکیل دادند: «در برخی از رشتههای مهندسی، فنی، کامپیوتر و برخی از رشتهمحلهای پزشکی، تعداد قبولی به نفع دختران بوده و در برخی رشتهها نیز به نفع پسران بوده است. در سیاست بومی گزینی روش گزینش ما به این گونه است که وضعیت داوطلب منطقه دو مقیم اسلام شهر با خوزستان تفاوت دارد، چرا که داوطلبان منطقه دو در بوم خود شانس بیشتری برای قبولی خواهند داشت، ولی در تهران که منطقه آزاد محسوب میشود این مساله صادق نیست. نمیتوان نمونهای یافت که دو داوطلب از یک شهر و یک منطقه با یک رتبه، یکی در پزشکی قبول شود و دیگری قبول نشود.»

آموزش مجازی، فروردین 87
یکی از سوالاتی که از معاون آموزش وزیر علوم پرسیده شد، درباره آموزشهای مجازی بود. به گفته دکتر حسن خالقی مقررات، ضوابط و آییننامههای دورههای آموزش مجازی کلیه مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی کشور تا اواخر فروردین ماه سال آینده تهیه و تدوین میشود: «محورهای اصلی تهیه سند جامع آموزشهای مجازی آماده است و در صورت تایید در جلسه آتی شورای IT وزارت علوم، قراردادهای لازم برای جدی عمل کردن توسعه آموزشهای مجازی عملی میشود.»
او همچنین گفت که فعلا مجوز دورههای مجازی فقط به دانشگاههای شاخص کشور داده میشود و به دانشگاههای غیردولتی که زیرساختهای لازم را نداشتهاند، هیچ گونه مجوزی برای آموزشهای مجازی داده نشده است.
حضور دانشگاه های خارجی در ایران، همیشه یکی از سوالات بوده است و البته حواشی مختلفی هم در این باره وجود داشته است. خالقی دراین باره با اشاره به همکاری بین المللی دانشگاهها برای برگزاری آموزشهای بینالمللی، گفت: «به دانشگاههای برجسته کشور مجوز دادهایم تا با رعایت شاخصهای بین المللی همکاریهای مشترکی را جهت برگزاری دورههای کارشناسی ارشد، دکترا و همچنین کارشناسی داشته باشند. براساس سیاست وزارت علوم، دورههای بینالمللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در خود دانشگاهها و دورههای کارشناسی در مناطق آزاد برگزار میشوند.»
البته تاگفته نماند که وزارت علوم «تاکنون هیچ مجوزی برای ایجاد یک دانشگاه خارجی در ایران صادر نکرده است و این مساله جزو سیاستهای وزارت علوم هم نیست، ولی نسبت به همکاریهای بینالمللی متقابل بین دانشگاهها تاکید شده است.»
دکترای فراگیر پیام نور ادامه دارد
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین درباره پذیرش دانشجو در دورههای دکترای فراگیر دانشگاه پیام نور گفت: «جذب دانشجو در دورههای دکترای فراگیر دانشگاه پیام نور متوقف نشده است و دانشجو با تعیین ظرفیت پذیرش میشود. در واقع پذیرش دانشجو در این دورهها به جای شرکت در آزمون دروس فوق لیسانس، از طریق برگزاری آزمون از مواد درسی دورههای دکترا صورت می گیرد و در عین حال این مساله با توجه به ظرفیت پذیرش است. نوع آزمون را خود دانشگاه پیام نور تعیین میکند و این دانشگاه میتواند هم از طریق برگزاری کنکور، و هم از طریق امتحان از مطالب مقطع بعدی دانشجو جذب کند.»

همشهری امارات

کد خبر 43818

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز